Saturday, February 26, 2011

اول يوم جامعة بعد الثورة

أول يوم جامعة بعد الثورة كان بالنسبالي انهارده ..... تقريبا .. صدمة

اليوم ابتدى بمحاضرة من دكتور جليل  عظيم فضل يتكلم عن فوايد الثورة واحنا الي هنقود البلد وال فيلم الهندي ده , رغي رغي رغي رغي وبعدين يقولك إني على طول كنت معاكم ومع الشباب وهم الزي الفل ..... بغض النظر إني مافوتلوش محاضرة قبل كده وعمري ماسمعته بيقول الكلام ده قبل كده 
(ده بنسبلي .... ممكن يكون قاله وأنا نايم ولا حاجة عشان ماحدش ييجي يقولي   إنت عميل وده زي ابوك وكده) 
المهم ابتدى يطلب بقى ارائنا إزّي ممكن نصلح ونطور من نفسنا فالجامعة هنا عشان نواكب الثورة ....مش نبقى متأخرين عن الغرب والثورة كمان  
المهم  كل واحد قال اللي فيه النصيب من منظومة تعليم  بايظة على منهج قديمة على كتابة على ال"سانبورة" وكل الحاجات الحلوة ده .... وهو أعد قدامك ومنكاشح قوي ومبسوط وسبنا نخلص خااااااااالص وبعدين ام طالع علينا بقى 

أولا : أنا ماشي على احداث الطرق العلمية وأدبية وال مش عارف إيه 
ثانيًا : احنا بنطبق المناهج  البتدرس في الجامعة الاجنبية !!!! ماتعرفش إزّي يعني 
(ثالثا : أنا معاكم يعني لو عايزين توصله أي حاجة للإدارة .....( بعد كل ده ...أنا مش عارف أقول للإدارة إيه أصلا 

الكارثة بقى في ايييييييييييييه ؟؟؟؟ 
إن الناس ده لسة مصممة إننا مش فاهمين حاجة وإننا جيل تافه وال كلام الحمصي ده ومحتاجين هم كمان ثورة عشان يا يفوقوا يا يعودوا في بيتهم 

اذا كان فيه بلطجة وإرهاب كان معمول من وزارة الداخلية ..... فـكمان احنا عندنا إرهاب في الجامعة من بعض الدكاترة ... ولا إيه ؟؟؟؟

أنا شخصيا معظم المعيدين بفهم منهم والعلاقة مبينا بتكون محترمة جدا وبال عكس ممكن تكون علاقة صادقة كمان وال أهم إنك في
 الآخر بتطلع فاهم وبتلاقي حد قريب من سنك يقدر يناقشك في الجديد في اللي إنت بتتعلمه 

لازم بجد الدكاترة يغيروا دماغهم يا يعدوا في البيت لإن خلاص هم الله أعلم اتعلموا غلط خالص أو بطريقة صح بس ليهم هم مش لينا أحنا 

أنا عندي هدف في حياتي إني هاغير التعليم في مصر ..... فـأنا وراهم وراهم لغاية مانشوف اخرتها إيه مع العباقرة الي بيحكمونا ويعلمونا  ولازم كلنا نبقى إيد واحدة عشان مصلحتنا .... إنت لما تتخرج وتبقى فاهم شغلك أحسن بكتييييير لما تتخرج زيك زي الشهادة اللي هتاخدها  هاتتبروزوا أنتم الإتنين على الحيطة فوق السرير إن شاء الله 
بس خلاص   على رأي الفنان العظيم شعبولا 

والله الموافق والمستعان 

بكيبورد*: مهند محمد 
الكيبورد = keyboared :P

7 comments:

  1. بوست تحفه يا مهند...
    بص بقه, انا اول تجربة ليه في الجامعة كانت فشله، يوم ما طلعت لحمدي رياض اقلو انا عندي فكره و محتاج اخد رايك فيها. سمع نصها و قالي قوم امشي انا مش فاضي اسمع هرتله كل واحد فيكم.

    الدكاتره كلهم كبار و هي دي المشكلة ، و ها يفضلو كبار علشان الدكتور بيخنق الطالب على ما ياخد الدُكتراه .. انا كنت فاكر ان الجامعة ها تكون تجربة مختلفه . بس واضح ان التعليم ملوش لزمه ولا ايه :P
    غريبة انك تبقى عارف اكتر من الدكتور عرفه، و بيتكابر عليك بحتته ورقه اسمها دُكتوراه

    ReplyDelete
  2. 3ashan zay ma2olna :):) zayo zay el war2a el wa5edha :)

    ReplyDelete
  3. 3ashan zay ma2olna fe nas zayaha zay el war2a el wa5daha ......

    ReplyDelete
  4. والله يا مهند مش عارفه اقولك ايه الدكاتره دى لاسف دمرت احلام كتير للواحد
    ربنا ياخدهم

    الحمد لله ان الواحد اتخرج وخلص منهم
    على الرغم ان مازال الاثر بتاعهم يلاحق الواحد هما فعلا محتاجين اباده

    يالا الحمد لله
    قلبت عليا اللى فات

    ReplyDelete
  5. kalam 3azeeeeeeem wallahy
    w kont motawake3a kol da tab3annnnnnnnnn =D
    bas 2olly ma5adtosh 7aga ma3 doctor farouk !!!
    w eza da5aloko bgd bgd bgd 3awza a3raf ra2yoh bgd =D

    amma ba2a bel nesba lel staff el adeem wel nas de lazem tet3'ayar
    w en ta3lemhom kan 3'alat w keda
    howa makansh 3'alat
    howa kan sa7 bas fe wa2tohom homma
    el far2 benna w benhom kebeer aweeeeeeeee w da elly me5aly mafeesh tawasol benna w bel taly mesh fahmeen

    3aref enta el doctor lamma ye2lesh 2alsha adeema enta nafsak bteb2a a3ed fel mo7adra hatraga3 asasan =S
    el moshkela fe3lan en e7na fe taree2 w homma fe taree2 tany e7na leena dema3'na w homma leehom dema3'hom
    mesh hakdeb homma bye3meloh elly 3aleehom mashy ok w lamma bey7awlo ye5allo el mo7adra fokaheya 3alashan el taleb mayzha2sh w kol el kalam da 7elw
    bas el taree2a 3'alat
    e7na fe etegah w homma fe etegah tany

    w btw
    i'm not kidding
    i'm waiting to c the change ;))
    and willing isa that my children will have a better future
    shed 7eelak ;))
    nice keyboard :P

    ReplyDelete
  6. thank you ...... but how you are ???

    ReplyDelete
  7. srry eman i did not see your post ..... ma3aky 7a2 ...... ra2yek ne3mel eh fehom tyb :S:S

    ReplyDelete